Marţi, producătorul vietnamez de vehicule electrice s-a listat la bursa Nasdaq după finalizarea fuziunii sale cu compania de achiziţii cu scop special Black Spade Acquisition, listată în SUA.
O SPAC este o companie-copertă care strânge capital printr-o ofertă publică iniţială în scopul achiziţionării unei companii operaţionale existente.
Acţiunile VinFast au închis marţi la 37,06 dolari, cu 270% mai mare decât preţul IPO al Black Spade Acquisition, de 10 dolari, şi cu 68% mai mare decât preţul de deschidere de marţi, de 22 de dolari.
Achiziţia Black Spade a devenit publică în 2021.
Acţiunile VinFast au scăzut cu 10% înaintea deschiderii de miercuri.
După debutul pe piaţă, VinFast valorează 85 de miliarde de dolari, conform calculelor CNBC.
Fuziunea SPAC a evaluat anterior VinFast la aproximativ 23 de miliarde de dolari, potrivit unui document depus în iunie la autoritatea de reglementare a valorilor mobiliare din SUA.
Între timp, BMW şi Volkswagen valorează ambele aproximativ 69 de miliarde de dolari, conform datelor Refinitiv, Ford 48 de miliarde de dolari şi GM 46 de miliarde de dolari.
După capitalizarea bursieră, Tesla este în continuare cel mai mare producător de automobile din lume, cu o evaluare de 739 de miliarde de dolari, iar rivalul chinez BYD este pe locul patru, cu o evaluare de 93 de miliarde de dolari.
VinFast este unitatea de producţie auto a conglomeratului vietnamez Vingroup şi a fost fondată în 2017.
SPAC este ”doar o modalitate de listare”
Analistii au spus anterior că acţiunile SPAC sunt extrem de volatile din cauza naturii lor speculative.
Din cauza factorilor macroeconomici dificili, mulţi sponsori au fost forţaţi să renunţe la ofertele propuse, uneori chiar înainte ca SPAC-urile să fie listate.
”Am fost gata să facem o IPO tradiţională. Am urmat calea timp de aproape doi ani, dar pieţele au fost dificile, aşa că am decis să decuplăm listarea de strângerea de fonduri. Am primit sprijin financiar de la compania noastră-mamă şi am continuat cu listarea prin intermediul SPAC”, a declarat CEO-ul VinFast Lê Thị Thu Thủy, într-un interviu acordat CNBC marţi.
Potrivit Vingroup, VinFast a primit în aprilie o finanţare de 2,5 miliarde de dolari de la Vingroup şi preşedintele Vingroup, Pham Nhat Vuong, pentru a-şi finanţa expansiunea globală.
Când a fost întrebat despre decizia companiei de a se lista prin intermediul unui SPAC în condiţii nefavorabile de piaţă, Lê a spus că este ”doar o modalitate” de a se lista.
”Aţi văzut cum a reacţionat piaţa când am deschis astăzi, nu? Cred că este doar o modalitate de a fi listaţi în SUA. Nu ne-am gândit la reputaţia SPAC-urilor”, a spus Lê.
Expansiunea VinFast în SUA s-a confruntat cu obstacole, inclusiv livrări întârziate către primii săi clienţi din cauza unei probleme de software.
Compania, care încă nu a realizat profit, a livrat în cele din urmă acele vehicule primilor săi cumpărători din SUA, în martie, la câteva luni după termenul din decembrie.
VinFast construieşte o fabrică în Carolina de Nord pentru a concura cu producătorii de vehicule electrice Tesla şi BYD pe piaţa din SUA, precum şi cu producătorii auto tradiţionali care se concentrează tot mai mult pe hibrizi şi vehicule electrice.
Producătorul auto a spus că fabrica poate produce până la 150.000 de vehicule pe an în prima fază.
Este aşteptat ca fabrica să înceapă operaţiunile în 2025, cu un an mai târziu decât obiectivul său iniţial din 2024.
Ca răspuns la modul în care VinFast intenţionează să concureze cu marii jucători pe o piaţă competitivă precum SUA, Lê a spus că există suficientă cotă de piaţă pentru fiecare jucător.
”[Cu] întreaga lume şi SUA, în special, trecerea de la motoarele cu ardere internă la vehiculele electrice, există loc pentru toată lumea.”