luni, mai 20, 2024

CECILIA MINEA: „Cei mai mulți dintre pacienți sunt surprinși că există serviciul de Health Coaching”

MedicalCECILIA MINEA: „Cei mai mulți dintre pacienți sunt surprinși că există serviciul de Health Coaching”

Odată cu avântul tehnologiei și cu inovațiile din medicină, timpul de recuperare de după diferite proceduri medicale a scăzut, astfel încât, în cazul intervențiilor minim invazive, pacientul își poate relua activitatea aproape imediat. Cu toate acestea, pentru a preveni orice risc care poate apărea post-intervenție, a apărut un serviciu medical de consiliere și supravegheare a pacientului pe care Clinica VASCULARTE îl pune la dispoziție gratuit pacienților cu probleme vasculare: health coaching. Aflăm mai multe despre ce presupune această activitate, de la Cecilia Minea, Health Coach.    

– Care este cea mai importantă componentă pe care o apreciază pacienții la serviciul de health coaching?
Faptul că pot adresa orice întrebare îi frământă. De foarte multe ori, la consultul medical sau imediat după o intervenție oamenii fie nu sunt atenți la explicații, fie nu au dispoziția emoțională de a cuprinde și de a înțelege toate informațiile pe care le primesc, chiar dacă aceastea le sunt explicate într-un limbaj adaptat fiecărui pacient. Pacienții au deseori emoții la întâlnirea cu medicul și unii dintre ei pot fi copleșiți de moment. Abia la ceva timp distanță apar noi situații despre care au nelămuriri. Cei mai mulți dintre cei care telefonează la serviciul de healh coaching pus la dispoziție gratuit de Clinica VASCULARTE nu sunt cazuri grave, însă oamenii au nevoie să li se confirme că vindecarea decurge ca la carte. Cand cineva are o suferință, subiectivitatea il face să vadă situația mai gravă decat este, de fapt. Oamenii apreciază și faptul că pot telefona oricând – este foarte important pentru ei că cineva are disponibilitatea de a-i asulta, de a-i înțelege și de a-i ajuta. Uneori oamenii își amintesc de mine chiar și la mult timp după intervenție și mai descopăr câte o recenzie în care mă menționează și îmi mulțumesc pentru ajutor. E emoționant.

– Concret, cum funcționează acest serviciu?
În urma consultului și ecografiei Doppler pe care le realizează chirurgul vascular, medicul întocmește planul de tratament, atunci când este cazul pentru o intervenție – scleroterapie, ablație laser… intervenții minim-invazive. În funcție de gravitatea cazului și de disponibilitatea de program, pacientul este programat pentru intervenție. I se explică în detaliu fiecare etapă. După intervenție, chiar a doua zi, eu îl sun. Adică în primele 24 de ore de la intervenție. Întreb cum se simte și mă asigur că știe ce are de făcut în continuare. Cei mai mulți dintre pacienți sunt surprinși că există acest serviciu. Cu toate că li se prezintă serviciul odată cu informatiile despre intervenție, oamenilor tot nu le vină să creadă că acest serviciu este și eficient, și gratuit. Unii sunt succinți în informații, alții aduc în discuție multe detalii. După intervenție, oamenii își reiau viața aproape instantaneu. Unul dintre motivele pentru care îi sunăm a doua zi este pentru că oamenii trebuie să își amintească să nu stea prea mult în pat. Chiar nu este bine să stea numai în pat, a doua zi după intervenție. Picioarele se vor umfla, vor face edeme, din pricina lipsei de mișcare… Din acest motiv misiunea mea este să le recomad să facă multă mișcare, minimum 5.000 de pași pe zi. Daca pacientul poate face 10.000-15.000 de pași, cu atât mai bine, într-un ritm ușor alert, nu lent ca o plimbare pe o alee în parc. Chiar dacă bandajele par inconfortabile, ele nu sunt și permit mișcarea, fără probleme.

– Ați avut și situații-limită pe care le-ați consiliat?
Am avut și situații cu risc vital care au putut fi prevenite datorită apelului health coach-ului. Foarte, foarte rare, dar nu dorim să ne asumăm niciun risc. Sunt mulțumită să pot spune că, de fiecare dată, soluțiile pentru pacient sunt absolut sigure și intervențiile nu prezintă riscuri vitale.  

– La ce interval de timp primesc pacienții apelurile de la health coach?
La 24 ore, la 7 zile și la 14 zile. Și apoi oricand, la nevoie. Alături de noi pacientul învață să-și observe corpul și simptomele. Unele persoane îmi povestesc și alte lucruri pe care le consideră relevante pentru contextul lor medical. Oamenii au foarte mare nevoie să comunice – și pacienții tineri și pacienții vârstnici.

– În cât timp considerați că serviciul de health coaching ar putea exista și în sistemul public de sănătate?
Nu foarte curând, din păcate. Cred că dacă ar exista un asemenea serviciu în sistemul public de sănătăte s-ar degreva spitalele, policilincile, ambulatoriile spitalelor de pacienti care nu reprezintă urgențe medicale. Foarte puțini dintre pacienții din România au educație medicală și de aceea se prezintă în urgență și pentru situații minore, punând astfel o mare presiune pe sistemul medical, iar cazurile grave cu adevărat, de multe ori, ajung prea târziu să fie investigate din pricina aglomerării din camerele de gardă ale spitalelor. Astfel sunt cheltuite ineficient resurse care ar putea, în schimb, să contribuie cu adevărat la salvarea vieților celor cu situații grave. Acest serviciu de health coaching presupune un birou, un telefon, un laptop și, desigur, cunoștințe medicale, dar odată implementat ar putea ajuta foarte mult sistemul public. Acum cred că nici nu ne dăm seama cât de mult!

– Ce vă place cel mai mult în activitatea dumneavoastră?
Faptul că pot ajuta oamenii. E un sentiment neprețuit!

Timisoara

Cieste si...

Cele mai populare articole